Thema Ik voel, ik hoor, ik zie
Na een welverdiende herfstvakantie, hielden we ons bezig met onze zintuigen. We concentreerden ons op onze handen (tast), oren (gehoor) en ogen (zicht). Het werden twee weken vol experimenteren, uitproberen, aanvoelen. Het was super leuk!
We begonnen met "voelen". Juf Marthe kwam bij ons eens meekijken bij ons blote-voetenpad. Aw, dat prikt juf!
We schilderden en beplakten onze eigen voelwand. Wat is hard/ruw en wat is zacht?
We probeerden met de clics te bouwen, enkel met onze handen - onze ogen werden bedekt... niet makkelijk!
En we voelden welk vriendje we voor ons hadden staan
Puzzelen enkel door te voelen met je handen
... Af en toe moeten we toch eens piepen hoor juf!
Mmmm... massage, dat voelt heerlijk!
Wat zit er in de voelballonnen? En in de voelzakjes?
Voel maar Hulusi!
Met de vingers door het scheerschuim, fijn!
We reden ook nog met auto's op onze rug, dat voelt raar aan!
Bij het tekenen mochten we onze handen niet gebruiken!
Hierna concentreerden we ons op onze oren. We bouwden zelf regenmakers met karntonnen buizen, strijkparels en kippengaas. Als je goed luistert, hoor je de strijkparels zachtjes door het kippengaas glijden.
We bouwden muziekinstrumenten met de buisjes, maar veel geluid kwam er niet uit :-(
We zochten naar dingen die geluid maakten in de poppenhoek
We speelden een geluidenlotto
En zochten rijmwoorden - ook daar moet je goed voor kunnen luisteren!
We zochten ons vriendje aan de hand zijn/haar stem
En speelden tot slot een muziekaal verhaal. Elke kleuter kreeg een (soort) muziekinstrument. Elk soort instrument werd gelinkt aan een personage uit ons hoofdverhaal 'Ik voel een voet'. De juf leest het verhaal voor en de kleuters schudden/rammelen/tikken... met hun instrument wanneer ze 'hun' personage horen. Ik had het opgenomen, maar de geluidskwaliteit laat echter te wensen over... jammer!
We sloten het thema af met onze ogen. We maakten eerst een ogenmuur. Wie herkent zijn/haar kleuter?
We speelden veel spelletjes waarvoor we onze ogen moesten gebruiken. We bouwden een vlinder na naar voorbeeld.
We knutselden een thaumatroop en leerden dat onze ogen ons kunnen bedriegen
En herkenden onze vriendjes enkel en alleen aan hun haar!
We tekenden eerder al zonder handen... nu tekenden we zonder ogen!
Om voorbeeldkaarten na te bouwen, hebben we ook onze ogen nodig. Goed gedaan, Godwen!
Onze kijkbak was heel populair dit thema
En we bekeken heel veel zoek-, kijk-, 3D... boeken
Heb je Wally al gevonden, Isabelle?
Tijdens deze week kwamen er ook leerlingen het tweede jaar secundair uit de naburige Franstalige school Absil langs. Zij kwamen een verhaal van Rikki voorlezen en enkele spelletjes spelen om hun Nederlands in de praktijk wat te oefenen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten